Slapeloosheid

Slapeloosheid

Lig er niet wakker van!
Wakker liggen is niet leuk. Als nachtelijke slapeloosheid lijdt tot een ernstig slaaptekort gaat dat zeker ten koste van de kwaliteit van uw dagelijkse leven en van uw productiviteit. Ook (verkeers)veiligheid komt in het geding. Door slaapdeprivatie -zoals uw arts het noemt- wordt u kortaangebonden en dat kan tot spanningen op uw werk en in uw relatie leiden, met alle daaraan verbonden gevolgen. Daarmee is slapeloosheid zeker iets om aandacht aan te schenken tijd voor te nemen. Aandacht en tijd. Geen slaappil. Van pillen wordt het meestal alleen maar erger, omdat slaappillen wetenschappelijk erkend verslavend zijn en ernstige afkickverschijnselen kennen – waaronder: slapeloosheid! Ook hier klapt de pillenval dicht zodra u het eerste ‘pammetje’ slikt

Genotmiddelen 
De cafeïne in koffie (en tegenwoordig in allerhande energy drinks) wordt gewaardeerd om zijn opwekkende werking. Koffie houd je wakker! Dat is fijn voor een iets te corpulente vrachtwagenchauffeur die in het holst van de nacht en met de vlam in de pijp door de Brennerpas scheurt, maar wie wil slapen en moeite heeft in slaap te vallen doet er goed aan dit prikkelende, enerverende genotmiddel (tijdelijk) uit het dieet te schrappen. Kruidige voeding heeft hetzelfde effect en ook XTC en cocaïne worden gebruikt om de slaapdrang te onderdrukken. Voorlopig even niet meer doen dus. Kort voor het slapengaan zwaar tafelen pakt vaak niet zo goed uit, maar op een lege maag slaapt u ook niet lekker. U zoekt daarom het midden. Twee uur voor bedtijd niets meer eten is een goed begin, vier uur zou beter zijn.

TV-dieet
Een spannende film is leuk, maar het jaagt het adrenalinegehalte in uw bloed omhoog. Adrenaline is het vechten-of-vluchten-hormoon, het maakt u alert en klaar voor de strijd of de vlucht. Maar u bent niet werkelijk in gevaar, u ligt veilig in bed en u wilt gaan slapen. Ook het late journaal waarin slecht en verontrustend nieuws voorkomt (en is het niet voor 98% slecht en verontrustend nieuws?) activeert het sympatische deel van uw zenuwstelsel. Dat maakt u alert en rusteloos. En slapeloos.

Hevige emoties
Sommige mensen slapen als een roos na een bloederige horrorfilm, maar het is goed mogelijk dat u gezegend bent met een ietsje gevoeliger constitutie en over een beter inlevingsvermogen beschikt, waardoor de filmeffecten een sterkere uitwerking op u hebben. Met name als u al onder hoge druk staat op uw werk of in uw relatie, vanwege geld of gezondheid, kunnen beelden die u eerder koud lieten plotseling een hevige emotionele reactie oproepen. Zet uzelf (tijdelijk) op een strikt feel-good TV-dieet van comedies, spelletjes, natuurdocumentaires en goed nieuws.

Piekeren
Kip of ei? Ligt u wakker omdat u piekert, of piekert u omdat u toch wakker ligt en verder niets te doen hebt? Hoe dan ook: als u eenmaal in die pieker-wakkerspiraal zit, komt u er niet zo gemakkelijk uit. U maakt zich piekerend zorgen en de nare gedachten over sombere toekomstperspectieven activeren uw sympatisch zenuwstelsel en uw adrenalineproductie. Dat maakt u alert, lijnrecht tegenovergesteld van slaperig! U kijkt tussen een paar piekerrondes op de wekker en u ziet dat de resterende slaaptijd gestaag tikkend afneemt – en u hebt morgen een drukke dag voor de boeg! Dat maakt u eerst zenuwachtig en dan boos, waardoor u nóg meer adrenaline produceert…

Schaapjes tellen
Piekeren is een ramp voor de nachtrust. U kunt beter uit bed gaan, een papiertje en een pen zoeken en uw vraag opschrijven, met de mogelijke oplossingen er bij. Als het kan neemt u zich iets voor. Als u al uw nachtelijke piekeronderwerpen zo hebt afgehandeld gaat u naar bed en dan is uw antwoord op ieder uit de duisternis opdoemend probleem: niet nu. Het helpt ook om uw aandacht met kracht op een ander onderwerp te richten. De tafel van 17 bijvoorbeeld. Rekenen doet u namelijk met uw linker hersenhelft, de saaie helft zonder beelden. Dat is goed, want dat voorkomt dat u allerhande schrikbeelden voor de toekomst produceert, waar u zich dan weer zorgen over gaat maken.

Alternatieven
Er zijn vrij veel alternatieve, natuurlijke middelen op de markt die een kalmerende invloed op uw geagiteerde zenuwstelsel hebben. Of die een gunstig effect hebben op de productie van het hormoon dat u nodig hebt om in slaap te vallen en te blijven slapen (melatonine). Onder uw overactieve zenuwstelsel ligt mogelijk een psychische oorzaak, niet zelden in het onbewuste. Dan is de gang naar een psycholoog of psychotherapeut (of een jungiaans analytisch therapeut!) het betere alternatief voor jarenlang pillen slikken. Als de onderliggende psychische problemen zijn opgelost, komt de slaap vanzelf…